Monday, March 24, 2008

Keajaiban Musika

Sebagai seorang yang kurang peka dan juga kurang berbakat dalam bidang muzik, saya sememangnya diilhamkan oleh muzik. Pakar Psikologi dan Biologi menghadapi kesukaran untuk mengerti hakikat bahawa muzik amatlah penting bagi manusia. Menurut mereka muzik tidak berkesan untuk membekalkan manusia dengan ketahanan untuk menempuh dugaan hidup. Saya amat bersetuju dengan kenyataan muzik mampu melahirkan inspirasi buat segenap umat manusia. Dan oleh sebab itu muzik juga memainkan peranan penting dalam menangani aspek yang lebih penting sepanjang kehidupan contohnya seperti bekerja dan menjana pendapatan yang cukup untuk meneruskan hidup. Satu persoalan yang masih belum terjawab ialah bagaimana muzik mampu melahirkan ilham atau berupaya untuk menjadi pemangkin dalam ikatan sosial yang lebih berkesan meskipun tidak berkait dengan godaan seksual yang diketahui umum?. Efek penglibatan muzik dalam peperangan adalah memberangsangkan di mana ianya digunakan untuk mengentalkan semangat para pejuang sebelum melangkah ke medan tempur.Kekuatan dan keyakinan satu-satu batallion ditingkatkan di bawah pengaruh paluan gendang dan tiupan trumpet yang kuat. Persoalan ini dan banyak lagi kesan muzik ke atas minda manusia menjadi topik perbincangan Oliver Sacks melalui bukunya yang bertajuk "Musicophilia".

Sesetengah pendapat inovatif mendedahkan bahawa muzik berhubung rapat dengan perilaku manusia dan mengaitkan bahasa dengan muzik. Bernada mutlak atau "absolute pitch" adalah salah satu keistimewaan manusia yang jarang ditemui, tetapi sering ditemui hampir dalam setiap kanak-kanak, dan perilaku itu seringkali hilang dalam proses pertumbuhan mereka. Nada mutlak amat jarang ditemui dalam warga eropah, dan sekiranya ada nisbahnya mungkin satu dalam sejuta, tetapi ini adalah perkara biasa untuk warga negara yang berbahasa cina, ini adalah kerana penggunaan nada berbeza untuk sebutan vokal yang sama tetapi dapat membezakan antara maksud. Membezakan nada adalah satu misteri untuk kebanyakan dan terutamanya saya, dan ini bertentangan dengan deria penglihatan, kerana tiada apa yang dapat disembunyikan dari minda manusia dalam proses penilaian data melalui penglihatan.

Penglihatan adalah cara yang lebih efisyen untuk menilai realiti dan ini mencerminkan saiz tisu otak yang berfungsi untuk penilaian tersebut. Tidak ramai yang mempunyai masalah dalam membezakan warna, dan keupayaan ini adalah semula jadi dan bukan sesuatu yang janggal di kalangan manusia. Prestasi luar biasa yang berkenaan dengan imej-imej itu dibayangkan dalam saiz kawasan otak berfungsi dalam pemprosesan imej, terutamanya kawasan otak yang berkait dengan fungsi pengenalan wajah manusia. Manakala keupayaan mendengar pula, kawasan otak yang ditugaskan untuknya kurang diperkembangkan dan di atas sebab ini, manusia kurang cekap untuk memahami corak bunyian jika dibandingkan dengan binatang seperti burung, kelawar, dan ikan paus berkebolehan untuk menggunakan bunyian untuk berkomunikasi, mengenalpasti halangan dan juga menjejak mangsa.

Walau bagaimanapun, keajaiban muzik dikatakan tercetus akibat kelemahan kita untuk mengintepretasikan segala butirannya. Majoriti pencinta muzik benar-benar tidak sedar tentang komposisi teknikal muzik, dan hakikat ini adalah sesuatu yang amat menyenangkan kerana manusia amat mudah teruja oleh misteri. Dan selain itu, secara umumnya kita tidak mampu untuk menghasilkan muzik, menyanyi atau memainkan sesuatu alat muzik dalam satu tahap profisyen yang tertentu. Dalam erti kata lain, hampir setiap manusia boleh dianggap buta seni dalam terma-terma kemahiran muzik. Kita adalah hanya pengguna dan bukan pencetus aktiviti minda tersebut.

Sebaliknya, hampir semua orang berupaya bercakap secara kreatif, dengan menggunakan beberapa bahagian asas perbualan. Jika kedua-dua keupayaan ini sememangnya berkait rapat, tidak mustahil kita telah kehilangan kepekaan muzikal kita untuk menguasai penggunaan bahasa, kepada sesetengah majoriti, ucapan dan muzik tidak mempunyai cukup ruang dalam otak untuk wujud bersama dalam tahap kecekapan serupa. Ianya tidak memeranjatkan apabila kita kehilangan salah satu deria , kita akan dianugerahkan dengan kepekaan deria yang lain sebagai ganti. Misalnya bagi orang-orang buta deria pendengaran mereka lebih tajam dan mampu mengesan halangan dengan gema pada satu-satu tahap tertentu. Kesemua deria kita adalah keajaiban dan amat menakjubkan bagaimana kita dapat menerima data dari dunia luar dan bagaimana data-data ini diproses sehingga menjadi kesedaran kita sewaktu kita berjaga.

Persepsi bukan sahaja menerima maklumat kasar dari luar tetapi terdapat satu set data silam mengenai persekitaran yang merangsang otak untuk melahirkan rasa kenyataan. Bila seorang bayi berhubungan dengan dunia secara visual buat pertama kali, otaknya sudah memberi tanda atau pembayang tentang apa yang dilhatnya dari objek tersebut.

No comments: