Sunday, March 23, 2008

Laporan Sunburst Music Festival

Aku pergi ke Sunburst sebab nak tengok The Legendary The Roots Crew. Memang susah kita nak dengar salah satu perintis Jazz Hip Hop datang Malaysia. Jadi sebaik saja Aku tahu yang diorang nak turun, Aku terus beli tiket langsung tanpa fikir banyak.

Sunburst mula pukul 2.30pm, pertama sekali yang Aku nak tengok ialah Najwa, satu-satunya artis Neosoul dekat Malaysia, sememangnya dia mula mendapat perhatian industri, dia buat persembahan dekat pentas Hitz.FM. Dia tetap hebat seperti kali pertama Aku tengok dia buat persembahan di Layar Tanchap dulu. Disebabkan orang ramai yang baru sampai, jadi tak ramai yang hadir untuk tengok dia.

Seterusnya Aku tengok Atilia di pentas Era. Artis yang lebih dikenali ramai ini membawa rentak Jazz & Soul, dia memang hebat seperti yang Aku jangkakan tambahan pula dia ada saksofonis yang memperagakan solo yang hebat, tidak lupa juga Steve Thornton memainkan percussion sebagai sessionist untuk Atilia. Masa ni, penonton dah mula ramai yang berkumpul dekat depan petas Era.

Sebaik saja Atilia selesai dengan persembahannya. Tompi dari Indonesia mula naik ke pentas. Aku cuma pernah dengar salah satu lagunya dimainkan di radio dan lagunya ialah "selalu", dan tak hairanlah ramai penontonnya terdiri dari warga Indonesia. Banyak lagu cover yang dipersembahkan, tetapi diberi nafas tersendiri oleh Tompi, dan sekali lagi Steve Thornton menjadi percussionist untuk Tompi. Dah 3 penghibur Aku saksikan, dan setakat ini Aku belum lagi dikecewakan. Pada penghujung setlist Tompi, hujan mula turun dan penonton yang sebelum ini tengah tenang layan muzik, kini kelam kabut mencari tempat teduh.

Aku bertembung dengan rakan sekerja berbangsa Indonesia di situ.

Perempuan.

WTF?

Aku berteduh di gerai Tubby(seorang DJ yang akan buat persembahan malam nanti). Dan ironikanya, Hujan(kumpulan terhangat masa kini) juga sedang Rock Out di atas pentas. Agak lama juga Aku berteduh, dan masa ini Aku terlepas persembahan Love Me Butch.

Sementara itu, Aku cuba telefon Shinji, tanya dia dah sampai atau belum. Jam menunjukkan 6.23pm, lambat lagi The Roots nak naik, perut pun dah lapar, boleh alas perut sikit sebelum tengok The Roots.

Terserempak dengan Mac(DJ The Works), tanya pasal Shinji, dia cakap Shinji tengah layan George Clinton and The Parliament Funkadelics.Setelah nak dekat 15 minit cari dia akhirnya jumpa dia dengan Rougue Boys yang lain, iaitu Zarim dengan Haq. Best jugak George Clinton ni, bunyi-bunyian funk sekarang banyak dipengaruhi oleh dia. Kalau saksofonis Atilia hebat, saksofonis George Clinton lima kali ganda lagi hebat, solonya yang panjang dan teknikal, vokal George yang garau dan mendalam dan juga instrumentasi funk yang dinamik, walaupun band ini terdiri dari ahli-ahli yang berumur tapi muzik mereka tak dapat ditandingi oleh pemuzik-pemuzik muda zaman sekarang dan veteran-veteran ini masih mampu hasilkan lagu yang relevan dengan generasi muda. Ramai penoton George Clinton kuyup akibat mandi hujan, dan Aku rasa mereka tak peduli dengan hujan sebab mereka tahu yang mereka tak mungkin dapat alami persembahan George Clinton untuk masa depan, jadi mereka ambil peluang ini untuk lenjan layan habis-habisan.

Lepas George Clinton, Shinji nak tengok Raul Midon tapi disebabkan George Clinton yang habis lambat Raul Midon pun dah selesai dengan persembahan dia. Jadi Aku, Shinji dengan Yanto cari makanan sebelum tunggu The Roots naik.

Lepas lepak minum, kitorang bertiga pergi dapatkan tempat di pentas The Roots, Zarim dengan Haq dah terpacak lama dekat sana, sebab badan Aku yang kecik dapat jugak menyelit sampai depan dan akhirnya tiba masa yang ditunggu-tunggu, It's The Legendary Roots Crew Motherfuckers!!!

The Roots tersenarai dalam salah satu majalah muzik(Aku dah lupa sama ada SPIN/Rolling Stone/URB) sebagai kumpulan yang harus dialami secara langsung. Macam tak percaya MC Black Thought betul-betul depan mata Aku, rhymenya amat tight sekali, intrikasi flownya amat tepat dengan beats yang dimainkan ?uestlove, pemain tubanya amat menghiburkan dengan kharisma beliau, solo dari gitaris Kirk Douglas tidak ubah seperti orang yang dirasuk, cuma satu saja yang Aku kecewa, iaitu mikrofon Black Thought diperlahankan bunyinya, Aku yang berada di depan agak kurang jelas dengan rapnya, cuba bayangkan semua yang di belakang. Semasa interlude, penonton dihiburkan oleh set solo drum ?uestlove dan percussionistnya Knuckles sebelum Black Thought mengambil semula tempatnya di depan. Dua lagu dari setlists mereka iaitu "The Next Movement" dan "You Got Me" menyebabkan penonton bersorak mencapai tahap euforia, mereka menyanyikan setiap perkataan dari lirik kedua-dua lagu tersebut. Tak banyak kumpulan Hip Hop yang mampu dipersembahkan dalam instrumentasi Live. Dan lebih banyak lagi yang tidak dapat menandingi showmanship kumpulan ini. Walaupun ini adalah kali pertama Aku dan peminat-peminat The Roots yang lain saksikan mereka secara langsung, tapi Aku dapat rasakan ini bukan persembahan terbaik mereka. Walau macamanapun Aku bersyukur sebab The Roots singgah Malaysia. The Roots, korang memang kena datang balik.

?uestlove....you are Hip Hop.

Perut dah mula buat lagu sendiri, kitorang bertiga pergi cari makanan sebelum datang balik dekat pentas yang sama unutuk persembahan John Legend.

Masa ni, kumpulan Soul/Jazz dari UK Incognito membuat persembahan.

Masa tengah beratur nak beli pizza Aku terserempak dengan crush Aku masa sekolah menengah dulu.

WTF!

Dia dah gemuk, tak secantik dulu.

Aku tegur dia, sekarang dia kerja sebagai ejen insurans.

Ok cool, nice to see you again.

John Legend, salah seorang Artis mainstream yang mendapat sambutan di Malaysia, membuatkan peminat-peminatnya menunggu agak lama. Biasalah Artis berstatus Superstar. Berhimpit juga penonton-penonton dia, kitorang tengok John Legend dari tepi melalui skrin besar je. Lepas 5-6 lagu kitorang beransur. Risau jugak kereta Aku yang dipark tepi highway je, jangan kena saman dah le.

Masa jalan keluar, ramai juga yang masih datang untuk persembahan Incubus sekejap lagi. Banyak juga gerai-gerai yang menjual T-shirt dan memorabilia Sunburst.
Aku pulang. Cukup sudah dentuman bass untuk satu hari. Gegendang telinga Aku perlu rehat seketika.

Banyak media yang melaporkan tentang Sunburst untuk hari-hari seterusnya. Ada yang mengadu tentang penjadualan yang agak tunggang langgang pada waktu penutup malam itu, sebab kumpulan Estranged dan Search perform selepas Incubus???. Aku balik lebih kurang pukul 11.30pm(pada pertengahan set John Legend) jadi Aku kurang pasti. Dan Aku ada terbaca Sunburst yang akan datang akan berlangsung selama 2 hari. Aku makin gelap akibat berjemur bawah matahari lama sangat. Kena mula kumpul duit untuk Sunburst tahun depan. Jumpa korang kat sana.

Maaf kerana tiada satu foto pun untuk Sunburst sebab Aku ditipu.

Ya...Aku ditipu.

ONE.

No comments: